Monday, January 18, 2010

Jantung Sihat Sepanjang Hayat

Salam Semua,

Sorrylah tulisan ini mengganggu gambar-gambar hampa semua..

Alhamdulillah kita telah berjaya menambah ahli baru melebihi 10 orang. Yang bagusnya otai seperti Azli Azmi dan Fendi Ali yang dulunya macam gantung basikal dah kembali meramaikan jamaah kita.

Abg Nan kita juga dah luangkan masa sebelah pagi agar tiada kenderaan yang datang untuk di pomen. Kesian kat orang yang pomen tu..tapi tak pa ada alternatif....Wak. Kalau Wak pun kayuh..jenuh.

Kenapa semua mengambil langkah yang bijak ini ? Jawapannya lihatlah fakta di bawah ini :

Tahun lepas dilaporkan bahawa terdapat 9,000 kematian di hospital kerajaan akibat penyakit kardiovaskular (jantung le tu). Ia merupakan 22.5% dari jumlah kematian yang direkodkan.

Sebab apa jadi begini ?

1. Kita memakan makanan segera yang mengandungi kadar lemak yang tinggi, natrium dan karbohidrat yang tinggi.
2. Kita kurang bersenam kerana sibuk bekerja di dalam pejabat yang berhawa dingin seperti loyer, kerja bank, syarikat insuran dsbnya.
3. Ramai yang masih merokok walaupun harga rokok naik tiap-tiap tahun.Ini tak nak komen sebab ada sebahagian pendapat ulama kata makruh (boleh lagi sebab tak haram).

Oleh yang demikian sudah sampai masanya untuk kita semua mengambil berat tentang kesihatan kita. Kita tidak mempunyai cara lain melainkan mengubah gaya hidup kita. Pagi Ahad bangunlah awal...sebab pukul 7.30 dah nak kayuh. Jangan terbabas sampai pukul 8.00 kawan tunggu lama.....

Akhir kata marilah sama-sama kita berkayuh, sehingga keluar peluh jantan..

Sebenarnya aku testing tulis je..


mizimind.blogspot.com

1 comments:

doremon said...

woi woi woi fakta yang no. 2 tu tak sayang molot kot! ha ha ha ha loyer exercise la, yg tak xcercise org keje bank ngan syarikat insuran je ha ha ha ha. yang keje income tax pun sama ha ha ha

Post a Comment

 
Copyright© Janji Kayuh MTB Team